Kennisdeling: over de waarde van kennis delen

Ik geloof er heilig in dat je met kennis delen de wereld beter maakt. 

Zelfs de timmerman met zijn gouden handjes (met echt eelt, niet zoals mijn kantoorhandjes of die van mijn accountant) wil zijn kennis delen. Met zijn leerling, met zijn klanten, met zijn collega. Van geven wordt je blij. 

En kun je rijk worden…
Online kennis delen heet content marketing (zoals dit artikel). Tegenwoordig heeft iedereen het erover, maar 10 jaar geleden begon het met inbound marketing. Klanten niet zelf benaderen, maar zulke goede stukken schrijven dat potentiële klanten vanzelf naar je toe komen. 

Edwin Vlems was toen marketingmanager bij MCB (dat metaalbedrijf) en schreef daar als een van de eersten over. Hij zag: deel je kennis en de mensen vinden je. Vanzelf. Via Google.

image

Stel, je bent accountant. Je schrijft vaak over je werk op jullie website, bijvoorbeeld over de jaarrekening. Potentiële klanten die hierop zoeken, lezen dit en worden zo positief geassocieerd met jouw bedrijf. Jouw concurrent leest het ook, maar die wordt er niet veel wijzer van (als het een serieuze concurrent is). Echter, zijn klanten lezen het ook en zijn dan wel op jouw website.

Edwin gaf ooit het voorbeeld van een scheepsbouwer uit Inda die uiteindelijk meer geld verdiende met zijn betaalde whitepapers dan met schepen bouwen…

In het voorbeeld van de accountant 

Maar hoe ga je dan kennis delen? Ga je het zelf doen? Succes… heb je voldoende tijd, schrijverskwaliteiten, kennis van de media…? Help! Maar dan zijn er genoeg bureaus die je kunnen helpen, toch? Tuurlijk!

Maar: vraag dan altijd door. Heb je weleens een offerte gehad waarin staat dat ze zoveel aanvragen via jouw website kunnen realiseren? En ze lieten een berekening zien met zoekvolume en aantal clicks en gemiddeld conversiepercentage? En je denkt: oké, klinkt goed!

Maar om in het voorbeeld van de accountant te blijven: er wordt 600x per dag gezocht op "accountant". Uit onderzoek blijkt dat 39% van de zoekers klikt op de bovenste link en 7% op de 2e link, dus als je niet op #1 staat… Maar waar zochten die mensen naar? Een nieuwe accountant, de betekenis ervan of de film The Accountant uit 2016? Alleen op #1 staan is niet heilig…

image

Dus, vertrouw niet op de gouden bergen

Wil je iets doen met content marketing, praat dan met iemand die je vertrouwt. Die niet direct iets te winnen heeft bij jouw opdracht.

Draai het eens om. Als een klant van jou een audit krijgt van de Belastingdienst, zeg jij als accountant toch ook: "Wacht totdat ik er ben!"? Je laat je klant niet vertrouwen op de blauwe ogen van de belastinginspecteur dat alles goed komt? Jouw klant wil iemand naast zich, die weet van de hoed en de rand. Die zijn kennis met hem of haar deelt, onafhankelijk en deskundig.

Kennis delen is mooi, is lief, maar ook moeilijk. Vraag hulp! Begin anders gewoon met je persoonlijke ervaring op LinkedIn. Twijfel je? Probeer het gewoon, je kunt het. Vergeet niet, opvoeden is ook kennis delen...  :)

Mike Achterberg

MikeAchterberg.nl

 

PS  Deel ook dit artikel. Want wie ben jij om deze kennis voor jezelf te houden…?  😊

Een vraag, opmerking of belangstelling voor een lidmaatschap?

Petri Willems | Secretariaat

Petri Willems | Secretariaat

Secretariaat